fredag 25 juni 2010

Privatisering kostar mera

Som Centerpartist står frågan om valfrihet högt på listan. Vi skall även ge möjlighet till inslag av privata aktörer. Det är en utveckling i tiden.
Läser i dagens Vimmerby tidning att socialdemokraternas man i omsorgsnämnden säger, att det kostar en miljon mera med en privat aktör som tvättar.
Är det sant? Hur har man upphandlat då? Det finns en peng avsatt för insatsen. Frågan skulle givetvis varit. Det här är vad hemtjänsten kan tvätta för. Vad kan ni göra det för?
Privata aktörer? JA, till högre kostnad NEJ. Här säger jag, om det så handlar om 300.000 i mer kostnad. Gå tillbaka gör om. Anställ en undersköterska till. Nu har vi marknadens prislapp på vårt jobb. Trygghet för en familj till i kommunen. Tänk att det är så svårt att förstå, bara för att mina ben eller kroppen blir svag, så ska man ifråntas rätten att själv välja.
För det andra, VALFRIHET, tänk om brukarna inte vill ha någon annan än de som de träffar varje dag? Givetvis måste omsorgens personal få fortsätta sköta sysslan om brukaren så vill.
Omvänt monopol är lika dåligt som att man inte kan välja privat hjälp om man vill.

Jag ska nu lyfta en fråga som jag tänker utveckla i valrörelsen, vart skall vi med vår verksamhet? I det här fallet ser jag en stor möjlighet till en daglig verksamhet för de som inte orkar en vanlig plats på arbetsmarknaden.. Tvätta på uppdrag, i daglig verksamhet.
Meningsfyllt arbete, skapar intäkt till sin egen verksamhet. tre stora vinster, arbetstillfälle får 2 personal, 10 talet arbetstagare i daglig verksamhet. Och kostnaden täcker vi med den prislapp som vi nu fått av marknaden.
Ska vi skapa ett ekonomiskt utrymme med flera aktörer, eller i klartext pressa priset för att spara skattepengar, måste marknaden ha en motpol, det är givetvis omsorgens hemtjänst. Annars finns inget att pressa med.

Exempel: Jag har sparat på min el, byter lampor, nya maskiner osv. Och jag har kapat många % på räkningen. Vad händer nu?, Jo nu höjer man priset på nätet osv, så jag betalar mera än när förbrukningen var hög. Staten sålde nätet, vilket var ett misstag. Det skulle varit ledningar på skatten, fri konkurens med kilowatten. Som Centerpartist är 100 % stat eller 100 % privat lika illa.
Det är därför det riktiga Centerpartiet ska spela på mittfältet. Lagoma kolor är bäst.

Detta är vad JAG Peter Fjällgård har för åsikt i frågan. är Centerpartist, vad övriga tycker i frågan får vi se. Är Peter H fakta rätt, säger jag Högberg här är kardan, vi har samma åsikt.

Säkert får nu en del lite att prata om, block allians motståndare osv. Prata på, den dagen vi knyter frågor och beslut över blockgränser, den dagen tjänar Vimmerbyborna skatte pengar.
Blandar vi lite från blått och lite från rött, blir det med säkerhet fantastiskt bra och (centergrön)
sommargrönt.

3 kommentarer:

  1. Här är kardan. Tyvärr så har jag rätt. Beslutet är taget men avtalet inte påskrivet så snälla se till att dina partikamrater tänker en gång till. För som du skriver detta är inte klok centerpolitik. Om ni inte ändrat politiken på detta område också.

    SvaraRadera
  2. Jag har ställt ett antal frågor kring detta.
    Och givetvis vill jag ha svar, frågan är nu också ute hos alla Centerpartister som vi har på vår mail lista. Det är det minsta demokratin kräver, och får det fäste i rörelsen kanske jag får stöd för min linje. Jag hoppas givetvis det.

    Jag har tidigare hävdat att ingen kan slå vår hemtjänstpersonals kunnande i bred kunskap, nu ser vi att marknaden visat att vi är effektiva i kostnader också.Markanden klarar inte att leverera för samma peng. Sedan får man social kontakt och värme, medicinsk kunskap på köpet, det står inte den som hämtar tvättpåsen för.

    SvaraRadera
  3. Håller med dig Peter. Det som var syftet vara att om vi till samma peng kunde avlasta personalen från springet ner i tvättstugor och att lägga scheman efter tvättstugetider. Men för de pengarna kan vi anställa fler och utveckla hemtjänsten i stället, om man nu anser att de pengarna finns

    SvaraRadera