fredag 12 mars 2010

Hemtjänsten är mera än att städa!

Hemtjänst vad är det?
Städhjälp säger en del, rätt. Hjälp med inköp och mat, rätt.
Dusch och ögondroppar kan man kanske få hjälp med, också rätt.
Om jag inte kan resa själv, kan jag få hjälp då? Jo med beslut får du även det.
Hjälp med tvätten då? Jo det kan man få.
Men vi har kompetens på ett betydligt större plan,
vad betyder blåa tår, ser början av ett trycksår eller bensår. Ger insulin och annan medicinsk hjälp. Vimmerby kommun är nu inne i en fas där kompetensen ständigt graderas upp.
dryga 60 personer läser nu till undersköterskor eller upp till kommunens kompetens krav.
RUT avdraget kan ersätta någon del i hemtjänstens arbete. Men aldrig det stora blocken omvårdnad, därför är vi unika i hemtjänsten eller boendestöd som är liknande.

Den dagen jag får arbeta under valfrihet med en resursram på tid och uppgifter, kommer vi att vara ledande i service yrket. Har man 3-4 timmar/Vecka så kan man välja, inte städ i dag. Jag vill ha hjälp med att ... Brukaren i centrum måste bli valfrihet i centrum.
Du har varit aktiv hela livet, full fart men nu går det inte mera, du sitter och tittar ut genom ett oputsat fönster.

Peter kan du hjälpa mig att putsa mitt fönster i dag. Frågan ställs med hopp i rösten, du vet jag är van att göra det själv och nu kan jag inte, det irriterar mig att se det.
Att då tvingas svara, nej det får jag inte göra, vi ska torka ditt golv i stället. Men det vill jag inte, det är inget fel på det, putsat fönster och vår gardin vill jag. Inte torka golv. Jag kan välja, jag kan ju tänka själv. Det är ju benen som är fel inte mitt huvud. Varför behandlas jag som en hund när det är fel på mina ben. Snälla prata med någon om det. Det gör ont i magen och se mina fönster. Det hoppfulla är nu sorgset, det är inte värdigt Peter, att inte styra sin tid.
Fick frågan vad driver dig i ditt arbete, vad är motivationen? Frågan hade alternativ att svara också ett var lön, tacksamhet osv. Mitt svar är enkelt, jag tänker aldrig på lön när jag arbetar, den är visst för låg, men det driver inte mig på jobbet. Tacksamhet, responsen från äldre eller barn. Mitt jobb är att alla dagar öka någons livskvalitet, oavsett vart i omsorgen jag är. jag brukar alltid fråga, är du nöjd, vill du ha hjälp med något mera? Ja, kan du putsa mitt fönster, ingen får, ingen kan det har gått tre veckor nu. Jag har brutit mot riktlinjer i arbetet, jag har putsat ett köksfönster, och satt upp en gardin. Det påverkar inte min lön, kunde gett en varning i mitt jobb. Men belöningen var varma ögon, varmt leende och stor tacksamhet. En klump i någons mage som försvann. Tiden var 20 minuter, och vi fixade lite golv också.
Den avslutande meningen från "min lilla tant" är dock både sorgsen och rörande.
Jag skall aldrig tala om vem som gjort det sa hon, jag förstår att då kan du få det tråkigt. Frågar någon skall jag säga, änglar har inga namn.

Tanten oroar sig inte längre för sina fönster, men minnet har följt mig. Jag ställer fortfarande efter många år frågan, kan jag göra något mera för dig i dag.

Ge brukaren valfrihet, ge oss tid inom ram, så skall ni få se, effektiv välfärd, med valfrihet.
Inspirerad personal och glada brukare. Och arbete med motivation och äldre med högre livskvalitet För hur har du det själv, väljer du när och hur ofta du vill duscha.

Jag är oerfaren i politik, drivs av just detta, valfrihet. Du skall kunna välja.
Centerpartiet har tradition av att se de små människorna, det har inte varit så en period tycker många. Är det något jag vill tillföra är det då det. Du är viktig, som barn i omsorg, vuxen med behov av barnomsorg, äldre boende hemma med stöd och hjälp. ensam kvinna med barn osv.
Detta är det som driver mig, du är så värdefull. Och "nya" Centerpartiet i Vimmerby kommer att driva nya frågor på nytt sätt. Tänka nytt, vilja nytt, göra nytt.

Gårdagen var i går, en del lever sitt liv med att se tillbaka, visst önskar man att man kunde vända åter med facit i hand. Men vi tar erfarenheten med oss tittar på framtiden och formar om den till något mycket bättre. För våra föräldrar, barn och barnbarn. Centerpartiet det om tänksamma miljöpartiet.

1 kommentar:

  1. Det låter lovande! Här borde vi kunna få till ett fruktbart och utvecklande samarbete för en stor valfrihet inom hemtjänsten i Vimmerby kommun. Förhoppningsvis stor valfrihet i VAD våra hemtjänstkunder kan få hjälp med, och valet av VEM som kommer och gör jobbet! Se gärna mitt inlägg på http://magnusgustafsson.blogspot.com så märker du att vi jobbar för samma sak.

    SvaraRadera