fredag 16 juli 2010

Voffor är de på dette vise

Sommartankar, är det hög arbetslöshet?
Omsorgen i Vimmerby går på knä i semestertid.
Det finns helt enkelt inte vikarier tydligen som kan eller vill jobba. Avhoppen har varit många, och de tappra och lojala tjejer och killar som jobbar, sliter hårt och är med en halv månad kvar i taket.
Alla kan inte eller passar inte, men att stå för det man lovar, hålla ett givet avtal borde alla klara.
Kom nu inte dragande med det slitna, dagens ungdom. Det är inte de unga som hoppar, det är till största delen, det vi kallar vuxna och medelålders.

Kylmaten, den är nu het! i debatten. Vi kan laga mat och bygga kök, inge problem förutom ekonomin då. Man kan laga på plats i Tuna, Rumskulla osv. MEN och det är ett stort MEN.
ska vi ha en ärlig ren debatt?
Det blandas hit och dit. Frågan nummer ett är, hur löser vi de portioner som skall ut till alla i hemmen? En ny lag säger att vi får inte transportera varm mat med Taxi längre.
Det är inte ett lokalt beslut i Vimmerby kommun.

Maten till skolor och omsorger, jag har haft åsikten från början, kransorterna lagar sin mat.
Nära och anpassad, och visst borde man kunna handla lokalt. Men hur ska vi komma runt lagen om offentlig upphandling? Kommunen stöder lokala handlare ekonomiskt, men handlar inte där!

Funderar vidare kring sälja och köpa, är det ett moraliskt dilemma, att hävda att försäljningen av ALV inte följde lagen om offentlighet upphandling, och budgivning? Och sedan hävda att man inte ska följa lagen när det gäller inköp i kommunen? Jag bara funderar.

Åter till maten, i dag är det massor med halvfabrikat som serveras, vet läsaren hur det ser ut?
Vita köttbullar mm, kylmaten ska ersätta halvfabrikaten, det lagas i stort modernt kök.
Av vad kommer att vara ett politiskt beslut. Är kravet lokalt producerad köttvara, eller Svensk råvara. Då är det ju det som används. Det lagas dagen innan, kyls snabbt ner, den fryses inte.
Man lagar på plats sedan allt från sås och potatis, grönsaker och sallad. Värmer upp den lagade kylda exempelvis köttgrytan.
Men det bästa med debatten nu är, halvfabrikaten kommer att försvinna. Oavsett hur det blir, för det kan ju inte vara ok med sämre mat en kyld vara?

Hur många betalar 350-500 kronor för sitt julbord? Hur mycket är lagat den dagen direkt tror du? Mycket är gjort kylt och fruset veckor innan.

Socialstyrelsens rapport och vem som påstår vad och inte är nästa i pressen. Vore det inte bättre och titta på fråga för fråga? Det ger en bra insyn, och en saklig debatt.

Ser fram mot eftermiddagen och helgen, Stinas ett års party eller det heter nog kalas när man är ett år? Tuva är på väg till morfar från Göteborg, hon gillade inte att han inte var med till Göteborg i helgen som gått, men nu ska vi ha en vecka tillsammans härligt.

I mitten av nästa vecka startar semestern, ska bli skönt att få några veckor med frun och göra ingenting?
Måla, byta panel, fixa en bil, klippa gräs, är det semester?

Eller göra egen glass, dricka ny kokt rabarbersaft, blåbärspaj på nyplockade blåbär, ny kokt potatis med dill och smält smör, kall sås är överreklamerat, lite smör på och ny klippt dill, sill och varför inte lite egenhändigt limegravad lax. Och kallt alkoholfritt öl. Ja det går ju med annat alternativ också, men ska man leka med barn och köra bil är det ypperligt, och faktiskt helt ok. Det senare är nog semester.

5 kommentarer:

  1. Peter - jag känner tidigare vikarie som jag tror både kan och vill jobba! Var behövs vikarien? Vem ska vederbörande ta kontakt med? Hör av dig så kan jag tipsa!

    SvaraRadera
  2. Varför annonseras inte behovet i t.ex. Arbetsförmedlingens platsbank? Jag har kollat och inte en rad om att det behövs folk.

    Jag får erkänna att det är sällan jag luserläser lokaltidningen och har därför inte sett om det funnits någon annons eller kanske reportage om att det behövs personal. Finns säkert fler sätt att finna personal.

    SvaraRadera
  3. Vad jag har erfarit, har områdescheferna haft kontakt med arbetsförmedlingen. En del har kommit den vägen. Hur det har gjorts vet jag inte, men ser behovet varje dag.
    Snabbaste sättet är att skicka sitt intresse via mail. Till resursenhet.omsorgsforvaltning@vimmerby.se

    Referenser, lite personfakta och erfarenhet. Och sedan kan man skriva för vidaarebefodran, så hjälper vi till att sprida det på de olika cheferna. CV är ju också bra.

    Man annonserade i press tidigt.

    SvaraRadera
  4. Till dina läsare så vill jag säga att de kan känna sig lugna för de äldres situation utifrån besked jag har fått av högsta ledning inom området. Enligt den information jag har fått stämmer det inte att Omsorgen går på knäna, och inte att det skulle råda brist på vikarier heller. Jag fick intrycket att det är god ordning på torpet!

    SvaraRadera
  5. Kanske du ska tala med personalen Magnus!
    Jag gör det hela dagarna ibland.
    Många är slitna, och går kort för att jag inte har någon att ersätta med vid sjukdom.
    Beordring brukar också vara ett tecken.
    Det ger dubbel kostnad i helgerna.
    Jag vaknade eller var på arbetet 13 dagar i streck, bara för att men inte kunde lösa sjukfrånvaro, och att brukare inte skulle sitta själv.
    Vi har god ordning, det måste det alltid vara, men det är inte samma sak som att det inte finns behov.
    Mitt jobb är att ersätta personalfrånvaro, med ny vikarie, jag tror jag har bra koll på det aktuella behovet.

    SvaraRadera