torsdag 8 juli 2010

Politisk kennel?

För två veckor sedan, togs det senaste beslutet i kylmatsfrågan, man involverar även Tuna.

man blev givetvis oerhört förvånad.

Man gick också ut i pressen och talade om total politisk enighet.

Givetvis går man i taket i Tuna. Här i Rumskulla talar man fortfarande om sveket och osanningen i enighet om kylmat. Den finns inte. Man vill inte ha det!



Åter dock till frågan om kylmaten. I går bloggade vi om att Centerpartiet och KD ville ha upp frågan igen den 17 Augusti. I dag kom svaret, sanningen är Moderaternas kommunal rådskandidat Tomas Pettersson hade inte mandat i kommunalstyrelsen att föra talan för Moderaterna! Ställningstagandet var inte förankrat, och det gick lite för fort fram!



Är det inte Moderaterna som tycker att allt går för sakta!



Snygg politisk taktik, Pettersson för talan och för alliansen bakom ljuset, moderata bloggare för talan i media och blogg mot förslaget. Pettersson backar ur, sätter alliansens trovärdighet ur spel. Tre poäng till oppositionen.



Från Centerpartiet och vårt kommunalråd Per Åke Svensson tycker jag det finns bara en lösning. Gå ut direkt och säg att Centerpartiet tycker att Tuna skall vara en motpol, och värde barometer. Vänta inte gör det nu. Lägg även till Storebro.



Själv tror jag att vi inom 5-8 år lagar mat lokalt igen på alla småorter.

Jag har åsikten att man använder systemet i staden Vimmerby.

mindre orter lagar sin mat. Men jag har inte det demokratiska stödet, utan det tagna beslutet gäller.

Vi har i Centerpartiet praxis att föra debatten inom partiet i frågorna, ta ett demokratiskt beslut och följa det. Kanske andra skulle fundera lite kring det?



Nu klarnar bilden av hur moderaterna i media hanterar de senaste fyra åren, inget är ju bra.

Vem har de haft i KSAU? Tomas Petersson och han har inte haft mandat!
Ser en hel kennelklubb under uppsegling. De som talar om allians i Vimmerby satte ytterligare ett hål i skeppet.
Tycker själv att det är bra, ingen kylmat i Tuna!

Man viktigaste frågan är VEM I HELA VÄRLEN KAN MAN LITA PÅ?

http://www.youtube.com/watch?v=shsar-IPzNs&feature=related

Smålänningen som går på 60 års hyllning i bar överkropp och tatuering, Dregen är en man av frihet. En stor favorit!

2 kommentarer:

  1. Peter, som väl är(...? :-) är det inte du och jag som är ansvariga för alliansens samarbete, eftersom jag har mycket ktitik och du har mycket försvar, utan 6-7 andra politiker. Och om centern verkligen är mån om att behålla sitt röstetal i kommunen kanske man ska vara glad om det blir en allians... Men du kanske hellre ser den med sossarna? Deklarera det före valet i så fall.
    Sedan är det så att jag kritiserat hela kommunstyrelsen den gågna mandatperioden och i den ingår också moderater och kristdemokrater, det vet alla. I moderaterna pågår det intensiva diskussioner hur vi kan komma till en förnyelse och en förändring, men det krävs givetvis att man också kan rätt värdera de åtgärder och beslut man tagit senaste åren.

    SvaraRadera
  2. Micael,åter en gång. Jag har INTE försvarat någon eller något.
    Men jag ser ju som alla andra att du företrädesvis kritiserar Centerpartiet direkt.
    Och har då varje gång också påtalat, att det är att gemensamt ansvar ditt parti har suttit där, just som du nu säger alla i KS som tagit besluten.
    Så jag har inte försvarat någon, eller något parti, men påtalat att ingen är utan ansvar.
    har tyckt det varit ärligast i debatten.

    Jag ser inte sambandet med röstetal och allians.
    Vi röstar på parti, sedan bildar de en allians. Eller så bildar vi en allians först, men röstar på parti.

    Sedan har vi inte samma åsikt om alliansens framtida samarbete, jag tror att du och jag har stort ansvar i det arbetet. Vi för fram åsikter, i formen "min åsikt" eller Centerpartiet i ditt fall M, i media och via nätet. Givetvis påverkar allt som skrivs de som skall ta beslutet sedan.
    Varför skriver du? Jag skriver för att dels ge min syn, och för att påverka läsaren. Vi har båda mycket stort ansvar för en framtida allians förutsättning.

    Vi företräder ju partietsfärg i vår blogg.

    Du i toppen på er lista, jag långt ner på vår

    Vi är många nya, och det kommer att märkas, syresättning behövs, och ny syn på mycket. Jag har under ett år arbetat med framtid, och nya tankar tillsammans med ett antal andra. Vi har insett att vi kan påverka framtiden, men inte mycket av det som man gjort under de senaste fyra åren.
    Vi tar det ansvaret i arv,och gör det utan att peka och skylla på alla andra.

    Jag vet att det arbetas hårt med analyser i alla andra partier, så även hos oss.

    Vi har gjort det under lång tid, och det trodde jag att alla gjorde.

    Jag kan tänka mig att sitta i den allians som företrädesvis driver den politik som ligger i linje med vår Centerpolitik av Vimmerby modell. Den skiljer sig från riks i en del avseenden. Färgen på allianse är ju ganska ovidkommande, politiken det viktiga.
    Och vägen fram till målet. Kanske det är just därför jag har svårt med block och låsta former, det kan i många fall utesluta bra lösningar av partipolitisk trångsynthet.
    Nu talar jag om min åsikt, det var ju det du frågade om.

    I partiet har vi företrädare som jobbar med frågan,det är och kommer att vara en demokratisk beslut, Vad Centerpartisterna i Vimmerby vill, så blir det, vill de inte blir det inte. Vi är ett rörelseparti, inte styrt från toppen i dessa frågor.

    SvaraRadera