fredag 9 juli 2010

Pudlar radas upp i Vimmerby tidning

I går skrev jag om politisk kennel, detta med tanke på kylmat frågan och att Moderaterna ångrade sitt beslut och backade. Nu gör inte en pudel en kennel. Att något var på väg hade man funderingar kring när signaler om att Centerpartiet och KDs ville ta upp frågan på nytt. I dag kommer det som jag väntade i går, nästa pudel in, Socialdemokraterna backar nu. Taktiskt och klokt, varför driva en sådan fråga 2 månader innan valet. Nu är det två stycken, likt lady och lufsen. Det andra paret vill ta frågan på nytt, vilket är en ren demokratisk administration. De kan dock spela på att de ville förankra beslutet i alliansen. Nu finns inget att förankra.
Det blir ingen kylmat i Tuna, och det är bra. Henriksson sa i tidningen att man ändå måste ta kylmat till Tuna, då de inte kan laga mat alla dagar. Mindre bra, då kan vi med andra ord inte få en full ekonomisk jämförelse. Och bygga anpassat kök för båda.
Då kanske vi kan lägga detta långkok till handlingarna Vi nya Centerpartister kommer att driva drömmen och målet matlandet Sverige. Vi kommer att driva på för ekologiskt och närproducerat, både i Tuna och i stordrift.

Jag har varit motståndare till kylmaten hårt från start, dock har jag samlat fakta, pratat och fått en helt annan bild av vad man kan göra, än i starten av detta. Maten kan bli otroligt bra, allt beror på råvaror och målsättning.
Vi kan också förhoppningsvis klara att servera två rätter att välja på. Då stiger skalan på socialstyrelsen ranking. Ekonomi och häxjakten om snabba beslut, fick detta på sitt fat.
Jag ska nu citera en klok man, min svärfar, som tråkigt nog tidigt lämnade oss. Centerpartist, som kastade alla andra röstsedlar som kom, så att man bara hade Centerns kvar i hushållet.

Han sa ofta, fort och väl går aldrig ihop. Så sant så....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar