söndag 11 juli 2010

Matfrågan i Vimmerby är het, inte kall.

I Vimmerby kom så åter systemet med kylmat på tapeten. Oväntat då det hade varit storm, och vågorna lagt sig. Men som alla vet, har krisen slagit hårt. Ekonomin tappade stora skatteintäkter. Då ändrade man beslutet om att inte köra kylmat till Tuna. Viket fick allt att komma upp till ytan igen. Ska sanningen fram, var det inte bra att röra i grytan.
Tuna driver sin linje, och jag tycker att det är bra, jag är för kylmat i Vimmerby stad.
Men vi behöver en motpol ekonomisk och kvalité mässigt.

Om signalerna uppfattas rätt här nere på gräsrotsnivå, kommer vi att få nya krav.
Rumskulla, Storebro, Frödinge kommer nu att göra valfråga av kylmaten igen.

Jag ska nu med några rader beskriva min bild av kylmat och tankar.

Först ska jag klargöra vad min ståndpunkt varit i kylmat debatten, jag var mot kylmatens intåg på de små orterna. Och även i Vimmerby stad. Ser fördelar med bättre mat i Vimmerby stads omsorg.
Vad är då orsaken till att man sedan tagit beslutet om nytt centralkök i Vimmerby och att man skall leverera kylmat? Jo köket var utdömt, likväl som många andra kök i kommunen. Detta pga slitage, men också på ändrade regler.
Den andra orsaken är att en ny lagstiftning har gjort det olagligt att köra varm mat som vi gör nu.

Vad är då kylmat? Det beror på vart den ska, vi kan ta Rumskulla skola som exempel.
Nytt fantastiskt kök och matsal. Här kommer personalen att koka sin egen potatis, eller pasta.
Göra sitt eget salladsbord och sin egen sås, precis som i dag. Det som kommer i form av "kylmat" är t:ex köttbullar till dagens mål. Dessa lagas i köket i Vimmerby, en max två dagar innan. Av utvalda råvaror, kanske innehållet är kött! Vilkat det inte är i halvfabrikat till så stor del.
Ställs i kyl på bläck, transporteras ut till Rumskulla varannan dag. Och värms upp i köket i Rumskulla. Så gjorde jag på Julafton, jag serverade kylmat! Men med bra kvalité (skryt?)
Den här formen av kylmat, kan komma att ge hög och högre kvalité på maten, än mycket som är i dag. Vi ersätter inköpta halvfabrikat, med lokalt producerad från grunden om vi vill.

Sedan har vi det andra steget, färdiga portioner, det som skall ut till hemmen. Vi måste leverera kall mat, lagen säger att vi inte får köra varm. Här kan vi tycka vad vi vill, lagen gäller.
Här kommer det att levereras tillsammans med kyld potatis, köttråvara, samma fina vara, men övrigt tappar kvalité, i den komplett levererade formen. Vad är problemet? Jo att värma om potatis och grönsaker, är inte ur energi och smak bra. Svårigheten är, vad ska vi göra, mat skall ut i mängd i hemmen.

Som Centerpartist, är jag mån om valfrihet och mat och miljö, och din rätt att välja.
Jag skall nu ge ett exempel på hur vi resonerar kring detta, Ingela NN och jag har haft långa samtal kring maten och matens väg. Vad är ofta problemet för många i hemmet?
Sätta på spisen? nej inte alltid, men att skala potatis är svårt, med gamla svaga händer.
Det är bara vår tanke och vilja som sätter begränsningen. Kan vi leverera rå skalad potatis?
Vad säger att det inte går?
Min mormor låg en tid mycket på sjukhus. Hon hade ingen vidare lust att äta. Hon var social och att sitta i sängen var inte kul, men när hon kom hem på besök i helgerna var aptiten god. Hon var en fantastiskt snäll människa, och så mån om oss barnbarn och vaktade på sina ord. men en söndag sa hon, vad skönt att få äta en middag utan de förbannade gröna ärtorna.

Kan vi leverera grönsaker på sidan? Ja varför inte? Är det svårare och dyrare att leverera tillbehör efter val, och i förpackning? Nej, mindre hantering, effektivare och du fråntas inte rätten att välja.
Nu är vi nere i ett förslag där du kan välja vilka grönsaker du vill äta, levereras frusna som du har i din frys, potatisen kommer skalad bredvid din lokalt lagade kalopps. Du kokar och värmer, om du klarar det. Sedan finns det tredje alternativet, man kan inte, i dag får man en i bästa fall hyggligt varm portion, men man kanske inte vill äta 12.00 Då står den och värms om, inte bra.
Även här är lösningen bättre med kall portion.

Nu kan man undra, hur kan man vara mot ett förslag och sedan ha så mycket gott att säga om den? För det första, allt kräver ärlighet, jag har skaffat så mycket information det bara går kring maten, vad det kostar har andra ansvar för.
Givetvis är min högsta önskan att vi skulle kunna laga mat från grunden, hemma hos alla men det går inte. Ekonomin håller inte, kalopps tar minst 1,5h Både i min och Leif Mannerstöms beräkning. Ska visa med ett rent hypotetiskt räkne exempel, siffran är tagen helt i luften. Vi säger att vi skall göra 100 besök för att klara och laga lunch, det tar minst 1 timma, vi skall resa och klara besöken på begränsad tid. Det behövs då ca 100 personer varje dag för att klara lunch mellan 12.00- 13.00.
Med kyld kalopps, rödbetor i kylen morötter i frysen och skalad potatis med kaloppsen, fixar vi det på halva tiden. Kunden väljer tillbehör, och vi kan klara det med ca 50 personer, kan vara ekonomiskt möjligt. Samordning och effektivitet gäller, man hinner städa eller ge annan hjälp när maten lagas.

Jag har visat på två olika "kylmat" en som vi måste leverera ut i hemmen, den får inte köras varm. Och en som kommer till omsorgens boende, dagis och skolor. Här kan man laga lokalt från grunden, trilla köttbullar i köket i Rumskulla, eller göra sin egen köttfärs sås i Tuna.
Men sedan har vi möjligheten att välja rätter, mitt mål är att man skall kunna välja varje dag mellan minst två. Klarar vi det i Tuna och Rumskulla?

Jag jobbar ute i verksamheterna i Vimmerby, stor del av det som kommer är uppvärmd halvfabrikat. Och det är ingen kul syn. Är det måttstocken för kylmaten, kommer många få otroligt mycket bättre mat. Men är måttstocken t:ex maten i Storebro eller
vad jag förstått i Tuna, blir det sämre än ny lagad direkt ur grytan.

Hur vill jag att det skall vara?
Laga lokalt, med bra råvara, gärna lokalproducerad. Ekologisk gärna, men lokalt kan vara bättre ur miljöaspekt.
Tycker du att det är viktigt hur våra djur mår? Sverige har en av världens strängaste djurlagstiftningar, djur i Sverige har det bra. Är det ok, att fodra grisar med grisar?
Galna ko sjukan, höns som inte har sittpinne eller rede? Ska kor ha rätten att gå ute?
Vi har höga krav på Svensk livsmedelsproduktion.

Varför ställer vi inte samma krav på den mat som serveras i skolor och på äldre boende.
Vi får inte säga att vi inte får handla utländsk mat, men vi kan ställa krav på djurhållning mm i våra avtal.

Mitt mål är att höja matens betydelse, vi får effektivisera runt hantering, men använda en del av besparingen till att ge maten dess viktiga betydelse, social funktion trevligt att samlas kring god mat. Ur hälso aspekt, näringstät för den som behöver, fett reducerad vid det behovet. Utan färg, socker konserveringsmedel och tillsatser. Barn och gamla har rätten till bästa tänkbara mat.
Jag vill att vi i skall sätta en detaljerad livsmedelspolicy under nästa mandatperiod, med minimikrav som skall uppfyllas.

Ger du din bil ut blandad eller dålig bensin?

Personligen tror jag att vi kommer vara tillbaka med ett antal små enheter på kransorterna
i framtiden, maten är så viktig.
Som nya Centerpartister kommer vi att driva utvecklingen vidare, oavsett vad systemet heter.
Demokratin har satt igång byggandet nu. Vår uppgift blir att hantera den.

Valet i höst är ett ödesval, på lokal nivå såväl som på riksnivå.
Jag är kandidat på rikslistan, och detta är en viktig fråga jag vill driva vidare. Matlandet Sverige.

Men jag tänker nu mera lokalt, Centerpartiet i Vimmerby vilar på de gamla trogna v Centerpartistiska grunderna, men vi kommer med helt nya fria tankar och perspektiv.
Missnöje finns i alla grupper, vissa strömningar också. Centerpartiet i Vimmerby 'är och kommer mycket mera att vara ett parti i mitten. Vi är lokalt ett mittenparti, och miljöparti.
Ser du konsekvenserna av ett ytterligare högervridet Vimmerby? Där det är viktigare att sälja och inte äga? Eller en färd ut åt vänster, med en nostalgisk tripp tillbaka i hjulspåren, och minimerad valfrihet inom vård och omsorg.
Ett val är att välja parti, det andra i Svensk demokrati, är att välja vem du vill ska driva frågorna i ditt parti. Missnöjd? Kryssa fram den du vill ha. En Centerpartist

I VT efterlyste man kvinnliga politikers syn. Jag är knappast särskillt kvinnlig, brinner dock för kost och mat. Lagar och äter gärna, och mycket :=( Ser frågans vikt även i mitt arbete i omsorgen, där den inte används i den hälsoroll den skulle kunna. Mat är hälsa.

Men Ingela, kvinna i allra högsta grad, och toppnamn på Centerlistan, kan ju bli Vimmerbys första kvinnliga kommunalråd! Om man kryssar henne. Skönt att veta att vi har två mycket kompetenta personer i toppen, Per Åke Svensson som nummer ett och så Ingela.
Vi har de två mest kompetenta kandidaterna till posten som kommunalråd.

Läs Ingela NNs blogg om hennse syn på kostfrågan.

http://ingelann.blogspot.com/2010/07/kylmatsfragan.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar