torsdag 29 augusti 2013

Varför är du så arg?


I går undrade någon varför texter ofta ser arga eller irriterade ut.
Du är ju inte så som person sa man. Du är ju oftast glad.!

Jo så är det nog men en åsikt om pedagogiskt olämpliga storlekar på barngrupper.
Ensamma ledsna äldre som kissa i blöja för att man inte hinner hjälpa i tid.
Nedlagda boendeformer i glesbygd som tvingar anhöriga att separeras för att det bara erbjuds plats i Vimmerby. Och bidrar till ekonomisk urholkning på liten ort och avfolkning.
Kommunala omorganisationer som visar en total avsaknad av känslor för personalens situation och livsmiljö. Det senare här skall få några rader senars i texten.

Vem kan skratta och skriva glad text om detta?

Varför skriva något alls tycker exempelvis frun ingen bryr sig ändå.....
Jag lever mitt liv i bland barn och äldre.

Arbetar med personalfrågor del av min arbetstid och samtala med 100 tals personer varje vecka.
Arbetar ute i omsorgerna och träffar kunden/brukaren och ser hur man mår och här vad man vill och inte får.
Mitt system måste tömmas på något sätt för att jag skall överleva.
Och många orkar eller vågar inte själva föra frågan in i ljuset.

Det slående just nu är att man är som anställda rädda för att bli betraktade som kritiska!
De menar att man kommer att straffas med exempelvis lägre lönesättning eller sämre schema om man ifrågasätter!!

Man talar om monolog och aktoritärt styre av ledande personer i deras omgivning.
Att man inte lyssnar på de lite tysta i arbetsgruppen utan tar informationen från de som man tycker bäst om. Att mobbing utfrysningar på arbetsplatserna skämtas bort och möts med du får se och lära och tuffa till dig!!!!

Jag skall nu bara beröra den kost omorganisation som pågår för andra gången på 3 år med några rader. Mera utförligt i egen blogg.
Jag skall vara så sparsmakad jag kan då jag har min älskade fru mitt i detta. Och hon kan ju få skit för vad mannen har för åsikt. Så jag kommer att lämna sysselsättningsgrader tjänstefördelning och chefskapet utanför det skulle bli en Sagan om ringen roman.

Man skickar sina medarbetare på semester utan att veta något. Med grubbel och utan svar på vart hur mycket och med vem arbetar jag sedan!
Hur tror ni semestern var för era medarbetare? Kan någon månads längre handläggning varit så viktig? Det har ju pågått i flera år som det är.
Var det detta man lärde att komma närmre arbetsgrupperna i Rimforsa?
Jag vet att det finns arbetare som skrivit och skriver på arbetsskadeanmälningar på detta.

Jag kommer att skriva utförligare vad jag tycker och upplever som närstående i detta.

Men det är ett POLITISKT ANSVAR i första hand. Detta har ALLIANSEN I VIMMERBY SKAPAT vet man inte detta så har man dålig återkoppling på en gigantisk fråga.

I kväll blir det Vimarvallen och snoka från Peking är på besök.
Hoppas mågens knä är ok och att han får sätta någon boll på vännen Torenfäldts favoritlag.
Han ringde i går och startade med hur går det för Hammarby !! Och sedan vi kanske ses i morgon då.
Det är ett problem att vissa skall bli hackkycklingar på arbetsplatser ÄN mera där vi har som uppgift att stötta och hjälpa svaga och utsatta. Om jag behandlar min arbetskamrat illa hur behandlas då de som får hjälpen när man inte ser? A Bemötande och attityd kräves upp på agendan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar