lördag 4 juni 2011

Nu tillämpas yttrandefrihet

Demokrati, yttrandefrihet och frihet. Grunden i Svensk demokrati.
Jo, nu har man då lämnat allt vad kommunpolitik innebär.

Många undrar varför, jag ska i den här första ge en mera ytlig förklaring.
Politik är för mig, att framföra ett budskap, efter övertygelse och tro att det är det bästa. Har vi olika syn, följer en debatt, som jag tycker sker inför alla som vi se och lyssna.

Innan valet var jag tydlig internt i Centerpartiet lokalt, jag kan inte sitta med som stöd åt ett Moderatstyrt Vimmerby. Jag delar inte deras syn på människor, arbetslöshet och synen att man straffar de svaga, A-kassa, sjukförsäkring som exempel.

Jag valdes som ersättare till KF, det tog inte så lång tid, innan det stormar i det en del kallar alliansen. Jag tänker inte här ha åsikter om hur man från största parti, startade upp försöket till samförstånd, men talar man om frågor på företagar frukost, innan det är förankrat inom alliansen, reagera man, givetvis genom att skriva.
Är det uppslaget ett reportage i Vimmerby tidning och torg och foodcourt, svarade man givetvis i tidningen. Demokratin kräver ju det, då skulle man tuktas, inte av egna partiet utan av andra. Det kallas till möten, man skulle föra debatt internt! Rubrik i tidningen, svar internt. Snygg demokrati, liknar mera forna sovjet.

Jag satt med och arbetade med ett valmanifest, ett stort arbete, det är få saker jag satt så mycket tid och energi på. Om man läser det ser man, vart stora skiljelinje går mellan Moderater och Centerpartister i Vimmerby, eller vad det gick innan valet.

Kanske man ska från de som skall skapa en majoritet i Vimmerby, de som har yttersta ansvaret MODERATERNA, då inte göra utspel som går stick i stäv, med vårt valmanifest?

Man kanske ska, föra dialog innan?
Efter ett antal svängar, så blev det en arbetsordning, har vi olika syn innan ett beslut, ska det delges. Så gjordes också i en fråga, vilket när man sedan gick i nämnd fick ett helt annat utfall, M gick i allians med S i frågan.

Detta var givetvis en stor fråga för de som berördes, Centerpartiet gick då inte ut i pressen och talade om sin reservation och ståndpunkt, detta blev droppen och jag har efter det begärt mitt entledigande från mina uppdrag.

Så nu klargör jag här följande, jag är fortfarande medlem i Centerpartiet, men jag företräder i debatten, mig själv.
Då kan mina Centerkamrater slippa spott och spe, för något de inte kan styra.

Jag kommer inte låta någon munkavle sitta längre, jag kommer att skriva och vara kritisk eller berömma, och Centerpartiet kommer att få sin beskärda del.

Det startar i den insändare som kommer i Vimmerby tidning inom kort.

Jag minns ett Centerparti som stod i mitten, och drev politik för de små människorna. Nära till arbetare till vänster om oss. Mina värderingar är och kommer att förbli motsvarande en RÖD klöver, efter att följt en del, turer i Vimmerby har det blivit mörkare rött i klövern. Så nu, släpper min munkavle, och yttrandefrihet gäller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar