fredag 15 april 2011

Förslaget är att man ska gå 12 km till skolbussen

Då var vi där, T&S förslag för försämrade skolskjutsregler.

Man tycker följande går du på högstadiet så ska du gå 2x4 km.
Och det kanske går i stadsmiljö med gatljus osv.
Men bor du ute i skogen, mörker och utan ljus men snö och kyla vill det till.
Jag trodde vi lämnat 40 och 50 talet.

Ska du läsa på Vimmerby Gymnasium får du ingen skolskjuts alls.
Har du längre än 6 km ersätter kommunen för resan.
Lagen kräver det inte tycker man. Här är man åter i staplarnas värld.
Om du som gymnasie elev står inför valet att gå, upp till 12 km för att nå busshållplats, för att sedan åka buss ett par mil till Vimmerby. Eller skulle du då välja att gå på ett annat gymnasium i en större stad med lätt lokaltrafik, och bredare utbud?

Hur många boende med barn på högstadiet, eller gymnasieelever som gör annat val, rymms inom besparingen 2 miljoner?

Besparingen ska vara 2 miljoner "tror man" vad är skolpengen för varje elev som väljer att studera på annat håll?

1 kommentar:

  1. Ja du Peter
    Jag håller med dig i allt detta.
    Hur lång tid tar det för en elev att gå 6 X2 km VARJE skoldag under tre läsår. Vem av oss vuxna skulle vilja ha det på det viset?
    Inte jag i alla fall. Jag som vuxen kan välja att ta körkort och köpa en bil så jag kan ta mig fram. Det kan de allra flesta vuxna.
    Men inte ungdomarna.
    Hade jag barn på högstadiet eller gymnasiet och de skulle bli tvugna att gå så långt skulle jag noga överväga att flytta till en annan kommun med humanare inställning till det uppväxande släktet. Alla politiker som tycker att detta är en god idé borde själva gå i mörker och kyla utmed en smal landsväg mitt i smällkalla vintern. Inte en gång utan flera gånger för att få den fantastiska upplevelse de vill att våra ungdomar ska ha.

    SvaraRadera