söndag 16 januari 2011

Ansvar Mod och Fantasi

Ska inte dra hela historien. Men det skall byggas ett gruppboende i Vimmerbykommun.
Detta skall ske genom att ett ett dagis byggs om, nu är det akut brist på dagisplatser i Vimmerby, så man har en ny grupp i ytterst begränsade ytor, tills baracker dyker upp.Det skall byggas nytt, och det är akut, men man har inte upphandlat än.

Omsorgen behöver boendet, kommunstyrelsen skickar ombyggnaden till Teknik&Service nämnden.
Om byggnationen skall göras och rymmas i befintlig budget.

Ska bli intressant att se hur den moderate ordföranden fixar detta.
Och med tanke på mängden snö,och krympande ramar, så vet jag inte om det var modigt av de beslutande att bara sända det vidare, ansvar för frågan ville man inte ha. Och man behöver inte ha så livlig fantasi heller, för att inse att det kommer att ta sin tid.

Jag noterar också att kommunalrådet, är mycket svävande och dämpad i sina svar till berörda i pressen. Annat var det innan valet. Bättre omsorg, både för barn och äldre skulle det bli.
Jag antar att omsorgen står inför ett stålbad 4,5 mille minst. Barnen sitter fast i baracker, och boendet skall rymmas i T&S budget.
Beslut tagna via LSS är lagstyrda och LSS lagen en pluslag, lagen styr inte kommunens tolkningar. Ej tillgodosedda beslut betyder vitesföre läggande. Vi får se vilket som kommer först, boendet eller för lite platser.

Jag skall bidra med lite fantasi nu!

Utan att ha sett lokalerna som dagis nu är i,har jag följande fundering.

I dag används befintliga lägenheter till det behov som skall täckas.
Lokalerna skall användas till daglig verksamhet sedan.

Kan det vara så att det är billigare och bygga två nya lägenheter med allt vad det innebär, än att justera och använda dagisbyggnaden till daglig verksamhet?
Det finns andra synergi effekter som också pekar på att flytt blir dyrare.

Men det är bara mina egna ytterst ödmjuka funderingar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar