måndag 11 oktober 2010

Vi måste stå upp för de tysta.

Vi måste värna de tysta, skydda deras person och integritet.
Vem kan med gott samvete låta filmteam gå in och filma i våra omsorger.
Dementa som inte kan föra sin talan om sin person, skall inte exponeras.
Man såg i uppdrag granskning en man i hängande blöja, så kränkande.
Hur skulle du känna om du var på tv just så. Det ska inte vara någon skillnad, mellan dig och mig eller honom. Oavsett vem som gett sitt medgivande, så borde omsorgen aldrig släppt in teamet. Vi skall granskas kritiskt, men inte kränka den som är i vår omsorg.

I Vimmerby ville man in och filma, i ett program som uppföljning.
Man hade löfte av någon brukare, men omsorgen sade ifrån.
Mycket bra gjort, men man fick sedan stå kritiserad i press och annan media.
Det är flera brukare på en enhet, och vi hade aldrig kunnat laga skadan om de exponerats eller kränkts. I mina ögon gjorde man helt rätt bedömning.

Vimmerby som stad stämplades, men de utsatta skonades från exponering, det var bra.

Placering av nytt boende är het potatis i Vimmerby, man blir helt stum.
Vi har ett tomt dagis i Rumskulla, bygg om det. I morgon kan det vara jag som olyckligt skadat mig,och behöver bo. Behandla mig värdigt då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar