lördag 29 maj 2010

Ut och in kostar 3,5 miljoner

Vimmerby gymnasium förlorar fortfarande pengar på att flera elever söker ut från kommunen, än de som söker in. Underskottet för de interkommunala ersättningarna ligger enligt prognosen på ett underskott motsvarande 3,5 miljoner

Två miljoner beräknar man spara på utökad gräns på skolskjutsar för gymnasie elever.

Jag har åkt en sträcka motsvarande 5,5 km ut runt i skogarna för att se hur det ser ut.
Skulle jag bo så, och mina barn skall cykla eller åka skidor till busshållplatsen, skulle alla få söka Linköping eller annan ort.

Underskottet kommer öka, det är bättre att söka där man kan bo, ha gatljus och åka spårvagn.

Centerpartiet röstade mot ökad gräns till 6 km.
Socialdemokraterna undrar vart Centerpartiet står i frågan, då ordförande saknades vid beslutet. Och hade varit för i utskottet. Centerpartiet är ett demokratiskt parti.
Gruppen röstade för landsbygdens bästa, svaret på frågan vart vi står beskrivs bäst så här.
tre Centerpartister är flera än en ordförande. I BUN var Centerpartiet mot.

2 kommentarer:

  1. Peter, problemet med förslaget till förändrade skolskjutsar är att beslutsunderlaget är så bristfälligt att jag och ingen annan heller vet hur förändringen slår. Läs mer på www.magnusgustafsson.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Ja du Magnus, jag behöver inget beslutsunderlag alls för att se hur förödande det blir på landet.
    Vi som bor där vet hur mörk och långt 5,9 km är. Oplogad morgon i minusgrader utan gatljus.
    Bodde jag så, skulle jag inte tveka, utan låta barnen söka gymnasium på annan ort. Billigare än skolskjuts?
    Jag vet hur förändringen slår för de som bor på landet. De som har mindre än 6 km får ta sig till bussen bäst de kan, är det svårt att se det?

    SvaraRadera